Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 december 2011

Dé kerstham!

Tweede Kerstdag, maandag 26 december 2011; ik tref voldoende voorbereidingen voor het hoofdgerecht. Of eigenlijk doe ik dat al de avond van tevoren, wanneer ik mijn 'hammetje' in water met lekker veel smaakmakers wil ontzouten.

Maar hij past niet echt in de pan (en dit is de grootste die ik in het huis kon vinden)! Het wordt een gevalletje overstromen zo, maar gelukkig blijkt mijn moeder nog een stoffige soeppan in de kast te hebben staan, waar de ham op de dag zelf verder in mag badderen. Niet dat het deksel op de pan past met die megaham erin, maar dit is toch al beter:

Ik volg Nigella Lawson's recept voor aromatic glazed christmas ham, maar had net zo goed de tips van bijvoorbeeld Jamie ter harte kunnen nemen. Genoeg recepten ook op het internet, in principe is het een kwestie van tópvlees kopen dit eventueel ontzouten, lang koken in specerijenwater en dan in de hete oven knapperig roosteren.


Recept
Doe een gerookte ham (met zwoerd en been) van ongeveer 6,5kg in een grote pan. Voeg 250ml rode wijn, 2 in grof gesneden uien, 5 ongepelde teentjes knoflook, 1 in grove stukken gesneden ven- kelknol, 3 steranijs, 1 volle eetlepel korianderzaad, 1 volle eetle- pel venkelzaad, 1 volle eetlepel gemengde peperkorrels en zoveel water toe tot de ham net onder staat. Laat de ham een hele nacht ontzouten.
Breng het water in de pan met ham aan de kook, verlaag dan het vuur en laat de ham 3,5 uur zachtjes koken. Verwarm de oven voor op 200˚C. Til de ham uit zijn specerijenbad en snijd het vel en een deel van de vetlaag eraf. Laat een dunne laag vet zitten en snijd dit vet over de hele ham kruislings in, in lijnen ongeveer 2cm van elkaar. Steek een kruidnagel in elk kruispunt. Plaats de ham in een met aluminiumfolie beklede braadslede en bak 30 tot 45 minuten in de hete oven.

Verwarm voor het glazuur 1 potje, 200g (gladde) aalbessen-of bosbessenjam met 1tl kaneel, 1tl gerookt paprikapoeder, 1tl rode wijnazijn en 3el ahornsiroop in een pannetje. Laat het mengsel 5 minuten inkoken tot een bubbelende siroop en bestrijk daarmee de buitenkant van de ham volledig. Plaats de ham terug in de oven en bak nog 15 tot 30 minuten. De ham is warm en koud erg lekker.

Ik serveer mijn ham met romige aardappelpuree, geblancheerde kousenband, verse sojabonen met gehakte peterselie, chutney van appel en veenbessen en gewokte spruitjes met spek, kastanjes en marsala. Die laatste eet mijn vader niet, maar hij probeert dapper één kousenband en dat is al heel wat. De sappige zoetige ham zelf daarentegen vindt gretig aftrek en gaat met ons zessen in één ruk al half op. VER-RUK-KE-LIJK!! Maar feitelijk was deze ham zonder al mijn poespas al èrg lekker. De dagen daarna eten we allemaal ook nog ham, wat zéker geen concessie is. Héérlijk en absoluut voor herhaling vatbaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten